Regelmatig krijg ik de vraag hoe een klant meer uit z’n website kan halen. De huidige site werkt niet of er gebeurt (te) weinig. Is hier wat aan te doen? In drie stappen haal je meer uit je website.

 

Geschreven door Tjitte Hogeterp
Online strateeg, Custom Media

 

Stap 1: Doordacht fundament

Allereerst begin je bij het begin, je fundament. Wat is het doel van je website, de doelgroep en waar focus je als onderneming op? En is de site hier juist op ingericht? Is je site functioneel en gebruiksvriendelijk? Welke call-to-action heb je toegevoegd? Is je site responsive voor mobiel, snel en SEO geoptimaliseerd op de juiste keywords rondom je dienst of product? Veel vragen, maar wel belangrijke vragen. Één kink in de kabel en je site werkt al minder effectief. De basis moet goed staan. Zorg dat je over bovenstaande hebt nagedacht en hier de site goed op hebt ingericht/gebouwd.

Begin met een goede basis

Een samenvatting;

  • Doel: Je site moet een doel hebben. Is dit een aantal offerte-aanvragen p/mnd, verkoop van producten, downloads, of verbinding door middel van een nieuwsbrief? Bepaal dit, en je hebt een koers!
  • Doelgroep: Bepaal je doelgroep, is het een puber of een professor, is het een man of vrouw? Zodra je weet wie je website bezoekt, dan kun je de site hier op inrichten, iedere doelgroep vraagt om een eigen benadering en taal.
  • Focus: Houd het simpel voor je doelgroep, less is more! Categoriseer je aanbod, laat diensten of producten weg die niet bij je core business passen. Focus!
  • Gebruikersvriendelijk: De website moet functioneel en vriendelijk zijn in gebruik. Je doelgroep moet gemakkelijk kunnen vinden wat ze willen (of moeten) vinden. Houd het menu eenvoudig, licht belangrijke zaken grafisch uit etc.
  • Snel: Een site die snel laad bedient de klant beter. Daarnaast vindt Google dit ook belangrijk.
  • Responsive: Als je de klant tegenwoordig optimaal wilt bedienen en goed vindbaar wilt zijn in Google, dan moet je website responsive zijn. Je klant moet op ieder moment, vanaf ieder device, je site kunnen vinden en goed kunnen bekijken. Loopt dit niet goed, dan haken ze snel af.
  • Vindbaar (SEO): Zorg dat je site geoptimaliseerd is voor Google, technisch, maar ook qua keywords. Gebruik doordachte zoekwoorden waarmee de klant zal zoeken wanneer de klant je nodig heeft (maak desnoods gebruik van een SEO-specialist).
  • Call-to-action: Haal je klant over om een bepaald formulier in te vullen, om je te bellen, te chatten, te downloaden of om iets te kopen. Zorg voor goede (zichtbare) actie knoppen.

Kun je bovenstaande vragen met een volmondige JA beantwoorden? Dan is het tijd voor de volgende stap.

Focus en hou het simpel voor de klant

 

Stap 2: Vertel je verhaal en creëer een landschap

Stel, je website is optimaal ingericht, je doelen en doelgroep zijn bepaald, je hebt call-to-action formulieren en je site is snel, responsive en optimaal vindbaar. Maar alleen op je website en Google vertrouwen is net te naïef. In de hedendaagse snelle wereld heb je meer nodig. Zie je website als een spin in het (world wide) web. Ingericht om je klant te ‘vangen’. Je hebt het web nodig om je klant via verschillende kanalen te bereiken en naar je website te krijgen. Je creëert een landschap rondom je website waar je je verhaalt vertelt.

Alleen vertrouwen op een prachtige site is naïef

En zo zit je midden in het populaire contentmarketing, een manier om écht meer impact, clicks en leads te behalen. Met contentmarketing maak je relevante en waardevolle content (tekst, beeld) die precies aansluit bij je doelgroep. Je zet het in om als merk zichtbaar te zijn maar vooral ook om meer klanten aan te trekken en huidige klanten te behouden (maak ze fan!). Denk aan:

  • Social Media berichten (bijv. corporate nieuws, projecten, aanbiedingen, nieuwe producten, achter de schermen)
  • Storytelling (persoonlijke verhalen)
  • Illustraties / infographics (statistieken, tutorials)
  • Blogs / artikelen (bijv. visies, veel gestelde vragen, persoonlijke verhalen werknemers)
  • Video’s (bijv. how-to, merk)
  • Podcasts (uitleg, visies)
  • Vlogs (ambassadeurs die je product dicht bij de klanten krijgen)
  • Webinars (kennisdeling, workshops)

En dit speelt zich af in het landschap met kanalen wat bij jouw doelgroep past. Denk aan:

  • Social media (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn etc.)
  • Youtube
  • Betaalde content (advertenties)
  • Digitale nieuwsbrief
  • E-magazine
  • Blogs

En dan heb ik het nu alleen nog maar over het online landschap. Uiteraard kun je ook via offline middelen de klant naar de website verwijzen. Bijvoorbeeld via: flyers, brochures, advertenties, tv en radio.

Een crossmediaal landschap met je site als hart

Stap 3. Werk samen, en begin desnoods klein

Een optimale website en een slim landschap betekent wel de nodige organisatie, maar dit is redelijk te doen. Creëer een online team en zorg dat je je website een peer keer per jaar optimaliseert, update, opruimt en opfrist. Onderhoud het fundament, dit is erg waardevol en betekent geen mega investeringen en klantenverlies! Plan dit soort momenten desnoods met je webbureau als stok achter de deur.

Contentmarketing is daartegen wat lastiger te organiseren. Dit vraagt namelijk om meer tijdsinzet maar ook budget. Een tijdinvestering om een plannetje en contentkalender te maken en deze consequent uit te voeren. En wellicht heb je hiervoor marketingbudget nodig om specifieke content of campagnes te promoten op Google of Facebook of heb je zelfs een nieuwe video nodig. Ook de organisatie van contentmarketing vraagt om een online team.

Maar alles begint klein. Als je weinig tijd (en geld) hebt zorg dan in ieder geval dat je de website blijft updaten en dat je sowieso regelmatig zichtbaar bent op een 1 of 2 online kanalen. En mocht je nog wat marketingbudget over hebben dan zou ik ook zeker een paar keer per jaar een offline campagne inzetten. Vanuit hier kun je meer en meer doen, afhankelijk van je tijd en budget. Succes!