Oké, je weet hoe belangrijk het is om je bedrijf of specifiek product in de schijnwerpers te zetten. Maar hoe pak je dat aan? Welke middelen pik je uit het grote medialandschap? Hieronder een stappenplan met tips voor een succesvolle crossmediale campagne.

 

Geschreven door Marieke Kramer
Communicatieadviseur, Custom Media

 

 

Synergie: meer impact!

Waarom niet alléén adverteren in de krant, op social media of via een direct mail? Waarom een multimediale campagne? Omdat je de doelgroep vaker en op diverse manieren kan aanspreken. De impact van de verschillende media is veel groter door de synergie. Zit je in de auto met de radio aan, dan zal reclame op de vrachtwagen voor je sneller opvallen wanneer je net een radiospot voorbij hoort komen met dezelfde boodschap. Op het werk een direct mail met een zelfde uiting en in de pauze een gelijksoortig gesponsord bericht op Facebook. Eenmaal thuis een promotionele flyer op de deurmat, een advertentie in de krant en reclame rondom je favoriete televisieprogramma. Het gaat je opvallen, het wekt steeds meer je interesse en je gaat er bewust of onbewust wat mee doen.

Spreek je doelgroep via verschillende kanalen aan en creëer impact

STAP 1: Strategie

Een valkuil van velen is het direct in middelen denken. ‘Laten we wekelijks een opvallende advertentie in de krant zetten. ’Ho, wacht even’, roep ik dan tegen de klant. Even terug naar de basis. Wie wil je bereiken, welke boodschap wil je overbrengen en wat wil je dat de in te zetten reclame oplevert? Zorg dat reclame maken rendeert. Speel in op trends en ontwikkelingen. Zo lanceerde 7UP onlangs sparkling lemonade waarmee ze het merk nieuw leven in blazen (meer info: http://bit.ly/2pxCLPC ). Plan een brainstorm met collega’s, stel elkaar kritische vragen, analyseer, inventariseer en daag uit tot anders denken. Een goed begin is het halve werk!

Blaas je merk zo nu en dan nieuw leven in (foto: 7UP)

STAP 2: Creatie

Elk middel een eigen uiting, afgestemd op de doelgroep en wat geschikt is voor dat medium. Uiteraard alles binnen de huisstijl van het bedrijf of merk. Een sterk logo en opvallende huisstijl zorgt voor herkenning. Maar het is de uitdaging om net genoeg te veranderen om effect te hebben, maar genoeg onveranderd te laten om consistent te blijven. Dus doe een keer wat anders, durf op te vallen, net even de grens op te zoeken. Onthoudt wel dat het bij je bedrijf en product én de doelgroep moet passen. Anders kan je de plank flink misslaan.

Dove is een mooi voorbeeld van het creatief en consistent doorvoeren van een missie. Ze roepen vrouwen op trots te zijn op hun authentieke schoonheid en dit komt terug in al hun uitingen. Met de marketingstunt waarbij ze verpakkingen in diverse vrouwelijke vormen uitbrengen, maken ze echt een statement! Werk dus een krachtige boodschap uit die de doelgroep aanspreekt. Je moet (potentiële) klanten niet alleen bereiken, maar juist ook raken. Pas dan blijft de boodschap hangen. Waar je ook adverteert, toon lef! Durf het anders te doen. Een gewaagde boodschap die op het randje is… er wordt over gepraat!

De missie van Dove doorgevoerd tot in de verpakkingen (foto: Dove)

STAP 3: Realisatie

Een uiting kan sterk en mooi zijn, maar als deze niet op de juiste manier bij de doelgroep onder de aandacht komt, heeft het geen effect. Onderzoek welke media je doelgroep gebruikt, waar en wanneer je ze het beste kunt benaderen. Ik adviseer altijd om goed te trechteren. Pak een specifieke doelgroep, in een bepaald gebied en zoek hier de juiste middelen bij. Voor elke groep een eigen aanpak, qua boodschap én qua inzet van middelen.

Voor de lancering van de eerder genoemde sparkling lemonade van 7UP werden tv-commercials, outdoor, digital en social media, in-store tastings, sampling, en een groot event ingezet. Alles binnen het gekozen creatief concept. Zoek naar alternatieve middelen. Zeker met een wat beperkter budget komt het aan op je creativiteit.

Stel een beknopt mediaplan op, inclusief strakke planning. Alles hangt samen met het gestelde doel en uiteraard met budget. Zorg voor een mix van online en offline middelen die tegelijkertijd, maar ook afwisselend worden ingezet zodat de doelgroep op diverse wijze wordt getriggerd met een consistentie boodschap. En niet te vergeten: zorg ervoor dat de middelen onderling connectie hebben!

Iedere doelgroep vraagt om eigen touchpoints

STAP 4: Evaluatie

Het is belangrijk om continue te monitoren wat de resultaten van de campagne zijn. Meten is weten. Zeker bij online, maar ook bij offline middelen zijn de resultaten inzichtelijk. Vaak gaat het om bereik binnen de doelgroep. Niet altijd is het duidelijk of de in te zetten media resulteren in het gestelde doel. Hoe effectief de reclamecampagne is, is afhankelijk van zeer veel factoren en is soms pas op de lange termijn zichtbaar.

Een goed plan vooraf is een must en daarna is het vaak een kwestie van uitproberen en constant bijstellen. Zo hou je er grip op. Slaat de boodschap aan? Wordt de doelgroep voldoende getriggerd met de gekozen mediamix? Is het gestelde doel realistisch? Past je product nog bij de vraag vanuit je doelgroep? De markt verandert en de media is constant in ontwikkeling. Hou je plan dus actueel. Succes!

Evalueer en leer!