Ik maak websiteprojecten mee die stagneren bij het vullen van de site. Er is geïnvesteerd in een handig CMS, mooi en slim design, de doelen zijn scherp maar het afronden is ineens een hels karwei. Oorzaak? Content!

 

Geschreven door Tjitte Hogeterp
Online strateeg, Custom Media

 

 

Net niet

Stel je gaat je nieuwe eethuis inrichten. Je hebt geïnvesteerd in een dure restauratie en van buiten ziet het pandje er weer mooi hip uit, ook de locatie is top. Dan kom je uiteindelijk bij het inrichten en stylen van je eethuis. Maar ojee, je energie, inspiratie of budget is op. Je komt er niet uit, maar de opening is over 2 weken dus je zet er uiteindelijk maar gebruikt meubilair in, kiest een clicklaminaat vloertje, hangt wat spotjes op en je hebt nog wel een paar leuke schilderijtjes liggen die je ophangt. Het is wel even goed zoals het is. Eindresultaat? Het is het net niet.

Dit maak ik ook regelmatig mee met het bouwen van website.. Het project begint vol enthousiasme. Er zijn mooie ideeën en er is geïnvesteerd in een brainstorm, design en content management systeem (CMS) maar de site ligt soms nog maanden of zelfs een jaar te wachten op lancering. Het project bloed dood of er wordt tot overmaat van ramp maar gekozen de site te lanceren met oude teksten en foto’s. Hoe kan dit nou?

Soms kan een webproject zomaar een jaar stil liggen

 

Mount Everest

Als ik een site met een klant ga bouwen zit de klant, maar ook wij, altijd vol energie. Het is tijd voor iets nieuws en iets nieuws bedenken en maken is altijd leuk. Voor ons is iedere site een uitdaging en de klant wacht over een paar maanden een geweldig marketing- en communicatiemiddel wat de onderneming weer krachtig in de tijd zet en nieuwe doelen laat behalen.

Maar.. komen we in de laatste fase van het traject, het vullen van de site met content, dan stagneert het regelmatig. Er wacht een heuse worsteling: een brute Mount Everest, een ijzige Elfstedentocht, een lange pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Natuurlijk waarschuw ik de klant dat de contentfase er aan zit te komen maar meestal wordt dit afgedaan met ‘het komt goed, ik ga er een avondje voor zitten’. Onderschatting, maar kan ik het de klant kwalijk nemen? Nee! De meeste klanten moeten, en willen, dit als fanatieke duizendpoten zelf regelen en pakken dit gewoon enthousiast op. Het bespaart ook nog geld, toch?

Alleen wat ze niet weten is dat het vullen van een site met sterke content net zo moeilijk is als het ontwerpen en bouwen van een website! Content is King, en die behandel je niet als een voetveeg. Dit vraagt dus nogal wat.

De struggle voor veel klanten: content!

Het bedenken van sterke content is net zo moeilijk als het ontwerpen en bouwen van een website

 

Waarom is content de projectkiller?

Maar waarom is de contentfase zo lastig? Waarom is het schrijven van teksten en het verzamelen van goed beeldmateriaal zo lastig?

  • Schrijven is een vak: schrijven is gewoon lastig, hier zijn mensen voor opgeleid
  • Online schrijven is anders dan een brief of offerte, er zijn online ‘regels’. Je moet het bijv. concreet houden, alinea’s met titels gebruiken en rekening houden met vindbaarheid in Google (SEO)
  • Je moet schrijven vanuit het perspectief van de klant
  • De taal moet kloppen met wie je bent als bedrijf, USP’s moeten terugkomen
  • Je moet weten wie je doelgroep is, en hoe leest deze doelgroep (B1 taalniveau?)
  • Fotograferen is een vak: sterke beelden maken je content, en dat lukt niet met foto’s gemaakt door hardwerkend personeel met hippe mobieltjes
  • Beeldredactie: welke beelden of illustraties versterken de content, wat heb je nodig?
  • Content is King: alles valt of staat met goede content

Een pittige lijst dus. Gaat een klant dit toch zelf oppakken, dan loopt hij of zij in de meeste gevallen vast. Het wordt te ingewikkeld, er is geen (tijd voor) goed beeldmateriaal en de klant moet dit er ergens bij- en tussendoor doen, het is niet hun alledaagse werk. Het wordt een berg, het project stagneert.. en daar is de projectkiller!

Schrijven is een vak

Content is King, en die behandel je niet als een voetveeg. Dit vraagt dus nogal wat.

 

Wat kun je doen?

Het plaatsen van je content op je site kun je van iedere webbouwer leren, maar ook met content kun je ver komen (soms met een beetje hulp). Een aantal tips!

  1. Plan bij de start van het project direct tijd in om op vaste momenten naar je content te kijken
  2. Maak indien mogelijk een content-team, doe het niet alleen als het niet hoeft
  3. Neem eerst de tijd om naar de identiteit van je bedrijf te kijken (schrijf USP’s en kernwoorden op) en wat je doel ook alweer was van de website
  4. Maak het overzichtelijk: bepaal met de webbouwer de sitemap en kopieer op basis van deze structuur je oude content (indien aanwezig) in een Word bestand, geef iedere webpagina een eigen pagina
  5. (Her)schrijf in kleine hapjes: bijv. maximaal 1 pagina per avond (1 á 2 uren) per week
  6. Laat je doelgroep regelmatig je tekst doornemen (jij schrijft snel als specialist en niet vanuit de klant)
  7. Kijk op verschillende momenten terug naar je geschreven tekst, neem de tijd (als je tenminste vroeg start met schrijven 😉
  8. Wees kritisch op je foto’s, investeer eventueel in een spiegelreflex camera en workshop
  9. Doe een cursus webteksten schrijven of zoekmachine optimalisatie (SEO), hier heb je voor een langere tijd veel aan

Is de berg net te hoog? Werk samen! Er zijn genoeg copywriters of fotografen die je kunnen ondersteunen voor een scherpe prijs. Het is het echt waard.

  1. Laat de tekst die je klaar hebt redigeren door een copywriter: vertel wat je wilt en laat het herschrijven
  2. Laat een freelance fotograaf een serie foto’s maken, huur deze voor 2 of 3 uren in en je hebt een prachtig archief met professionele foto’s, ook voor mogelijk drukwerk!
  3. Huur een SEO-specialist in om de tekst, zodra je deze hebt geplaatst, nog beter vindbaar te maken

Natuurlijk kun je het schrijven van teksten en maken van foto’s ook helemaal uitbesteden, maar dit hangt van je budget af.

Werk samen met een copywriter of fotograaf, en kom die berg op!

 

Klant perspectief

Kijk nu nog één keer vanuit een ander perspectief naar je eethuis. Stel jij gaat eten in dat mooie nieuwe eethuisje hartje Zwolle, je loopt naar binnen en ziet een onafgewerkt zaaltje met tafeltjes die uit een oude bruine kroeg komt, de keuken oogt wat smerig, de frisse uitstraling van buiten is ook al niet in de kleding van het personeel terug te zien.. Wat doet dit met je? Ga je er eten? Kom je er terug?

Dit gebeurt dus ook met je website als je niet oppast.. Maak je site goed af, dit is je investering meer waard dan je denkt.

Maak ook verschil met de inhoud van je website